2009. február 15., vasárnap

Majonézes zeller


Minél régebben tart a tél, annál nehezebb lelkesedni a tipikus téli zöldségekért. Megy a csűrés-csavarás, trükközés. Ez itt egy sima majonézes zellersaláta. Nagyon finom, és igazán semmi extra. Akkor szoktam csinálni, ha nem egyedül eszem, mert egy adag majonézzel is túl sok egy embernek. Egy adag majonéznek ez egy tojás sárgájából készült majonézt nevezem. Tulajdonképpen ez a legnagyobb feladat az egészben, bolti majonézt használva tehát ez egy max. öt perces étel.

Minden klasszikus recept leírja, hogy a majonézhez a hozzávalóknak azonos hőmérsékletűeknek kell lenniük. Ezt én általában nem tudom biztosítani, mert annyira nem gondolkozom előre. Többnyire két perccel a feltörés előtt kiveszem a tojást a hűtőből, és ezzel megnyugtatom a lelkiismeretem. Az is igaz, hogy a többi hozzávaló mindig azonos, "konyha" hőmérsékletű, mivel egymás mellett állnak a polcon.

1 tojás sárgája
1 mokkáskanál mustár (nálam dijoni)
1,5-2 dl olaj
1 evőkanál citromlé/enyhe ízű ecet
só, bors,
+
fél pohár tejföl
fél citrom leve
1 db nagy zellergumó


A tojássárgájához teszek egy kiskanál mustárt - ez egy fontos trükk, alapvetően biztosítja a megfelelő állag elérését, mert a mustár nagyon jól veszi fel az olajat. Lehet csak mustárral és olajjal is finom mártást csinálni, hasonlóan készül, mint a majonéz.
Tehát sárga, mustár, itt lehet azonnal kis só bors is (aiolihoz az áttört fokhagyma), és kevés citromlé, vagy valami enyhe ízű ecetből egy kiskanálnyi.
Habverővel keverem ki. Az olajat először nagyon apránként - ha nem is cseppenként, de mondjuk, löttyintésenként adom hozzá, majd ahogy sűrűsödik-keményedik a majonéz, egyre bátrabban, de mindig teljesen elkeverem az újabb adag előtt. Legközelebb csinálok egy fotót az elért állagról, amikor késznek nyilvánítom. Akkor már olyan kemény a mártás, hogy leginkább dermedt pudingszerű az állaga. Ez kb tojásonként 1,5-2 deci olaj hozzáadásával érhető el. Ezen a ponton lehet még citromlét, sót, borsot tenni hozzá, ill bármi mást, hogyha a majonézt mártásalapként, és nem önmagában használjuk fel.
Még az olajról. Én nem szeretem, ha nagyon intenzív olívaíze van a majonéznek, ezért úgy szoktam készíteni, hogy olívaolajjal kezdem, és mikor már kezd vastagodni, áttérek egy semleges ízű olajra.

Zellersalátához például jó sok citromlét teszek bele, több mint egy fél citrom levét. Egy fél pohárnyi tejfölt is raktam hozzá, mert útközben kevésnek bizonyult a mártás - így is látszik a képen, hogy a zöldség nem úszik a majonézes mártásban, inkább csak bevonja, összeragasztja a cucc - de nekem nagyon is ízlik így.

Utolsó lépésként tehát egy reszelő nagylukú oldalán lereszeltem egy egész zelert, és belekevertem a tejfölös majonézbe.

Nincsenek megjegyzések: